Odhaleno: 03, 04, 05.

10. dubna 2016 v 11:25 |  Objevy & potraviny
Odhalení zajíce: 03, 04, 05.

- celozrnná špaldová krupice,
- bio Gomasio,
- yamato shoyu.






Celozrnná špaldová krupice
Přiznám se bez mučení, mám ráda různé kaše. Krupicovou kaši nedělám moc často, ale když ano, sáhnu po špaldové celozrnné. Beru ji jako zdravější alternativu klasické krupice. Taky je fajn na přípravu nočků, zahušťování polévky v posledních minutách varu, když se vám zdá polévka stále moc řídká.

Info:
Pšenice špalda je prastará obilovina, která nebyla šlechtěna, tudíž si zachovala mnoho důležitých a cenných látek. Špalda obsahuje zejména hodně hořčíku a vitaminů skupiny B.

Výživové údaje na 100 g výrobku: energetická hodnota: 1576 kJ/372 kcal; tuky: 1,7 g; z toho nasycené mastné kyseliny: 0,3 g; sacharidy: 73 g; z toho cukry: 1,5 g; vláknina: 5,8 g; bílkoviny: 13 g; sůl: < 0,01 g.


Bio Gomasio
Pokud jste o něm ještě neslyšeli, jedná se o makrobiotické přírodní dochucovadlo. Taková zdravá alternativa klasické kuchyňské soli. Dochucuje se již hotový pokrm, který již nemáte v plánu dále přihřívat. Mám ho moc ráda. Moc takřka vůbec nesolím, ale když přece, používám dvě vyjímky a Gomasio je jednou z nich. Perfektně se hodí do salátů, polévek, ........ Má výborně vyváženou chuť.

Je hojně využíváno především makrobiotiky jako dochucovadlo do salátů, polévek, na uvařenou rýži či jiné obilniny nebo i jen tak na chléb. Podporuje trávení a vstřebávání potravy ve střevech. Goma- sio funguje samo o sobě jako lék díky jeho zásadotvornému účinku (tzn.pomáhá proti překyselení organizmu). Můžete si také dát 1/2 lžičky do úst a předtím, než směs spolknete, ji chvíli žvýkejte. Okamžitě zvýšíte svoji energii a posílíte trávení. Příznivé působí také při léčbě anémie, hypoglykémie, roztroušené sklerózy a zejména při všech zánětlivých poruchách, které vznikají v důsledku příliš kyselé stravy. (pozn.potraviny které překyselují náš organizmus jsou např.cukr, přemíra masa, mléka, vajec, tučných jídel, alkoholu, kávy, léků, i obilniny a luštěniny - proto je dobré luštěniny a pokrmy z obilnin vyvážit neutralizujícím gomasiem.) Příznivě působí i u všech krevních chorob jako je cukrovka a dokonce i proti rakovině. Díky každodennímu používání gomasia ve své stravě získáte klíčové tajemství prakticky k jakémukoli přirozenému zlepšení zdravotního problému, protože gomasio mění kvalitu krve velmi rychle. Obecně bychom se měli snažit o to, aby naše strava byla spíše zásadotvorná, čímž si kromě tohoto dochucovadla můžeme pomoci i čerstvým ovocem a zeleninou. Především kojící maminky by si měly dát pozor na to, co jedí, protože vše předávají svému dítku v mléce. Je li kyselé, může mít dítě bolestivé bříško (jinak známé jako kolika). V tom případě matka nejlíp udělá, dá li si lžičku gomasia, které kyselost rychle srovná. Dítě pak saje lépe a okamžitě přestane plakat, protože je mléko alkalické a pro něj lépe stravitelné. Samozřejmě je tato problema- tika mnohem složitější a vždy byste se měli poradit s lékařem, avšak za zkoušku to stojí. Ublížit tím sobě nebo miminku určitě nemůžete. Gomasio může také pomoci vystřízlivět a navrátit "zvráceným" očím pozornost. Opět postačí jedna až dvě lžičky.
Gomasio uchovávejte v lednici, neboť je díky lněným semínkům náchylnější ke žluknutí. Do jídel se přidává vždy až na konec, aby neprošlo tepelným zpracováním.

Složení: sezam neloupaný, len hnědý, mořská sůl, mořské řasy Nori.
Výživové údaje na 100 g výrobku: energetická hodnota: 2202,8 kJ/526 kcal; tuky: 39,88 g; z toho nasycené mastné kyseliny: 5,58 g; sacharidy: 19,2 g; z toho cukry: 0,20 g; vláknina: 15,3 g; bílkoviny: 23,66 g; sůl: 7,45 g.


Yamato shoyu

Nikdy jsem neměla ráda sojové omáčky, přisly mi vždy strašně přesolené s takovou pro mě neidentifikovatelnou pachutí. Dala jsem ji druhou šanci a tentokrát sáhla po jiné značce a světe divse, je vážně dobrá. Používám ji obzvlášť když nakládám maso nebo sojové plátky společně se sezamovým olejem. Získá to pak perfektní chuť. S dávkováním sojové omáčky vždy opatrně.

Složení: voda, sojové boby, pšenice, mořská sůl, koji
Kalorická hodnota/energie (na 100g): 315 kJ/74 kcal. Bílkoviny: 10,2 g. Sacharidy: 8 g. Tuky: 0 g.

Sójová omáčka (yamato shoyu) neodmyslitelně patří nejen k sushi. Sójová omáčka se vyrábí ze zkvašené sójové pasty - neobashuje žádná dochucovadla ani jiné umělé látky.
Sójová pasta obsahuje vařené sójové boby, pražená pšeničná zrna, roztok vody se solí a speciální plísně, které rozloží dlouhé molekuly ze směsi na cukry, ty se pak stanou potravou kvasinek. Po zkvašení vznikne hmota, ze které se vymačká tekutina - sójová omáčka. Zbytek pasty se používá jako krmivo pro dobytek.
Pozor, spousta sójových omáček bohužel není kvašená, ale vyrobená chemicky. Vzhledem k tomu, že jediné prospěšné látky, která sójová omáčka obsahuje, pocházejí z procesu kvašení, není to dobrá zpráva. Čtěte etikety a pokud výrobce přímo neuvádí, že se jedná o kvašenou sojovku (fermented soy sauce), raději nekupujte. V Japonsku se používají dva druhy sójové omáčky - shoyu a tamari. Omáčka tamari je vyrobená jen ze sójových bobů, s malým nebo žádným přídavkem pšenice. Shoyu vzniká ze směsi sójových bobů a pšeničných zrn. Tamari se používá při tepelné úpravě jídel, shoyu se používá za studena a tedy i k ochucování sushi.

Zkoušíte rády nové potraviny? Já mám vždy radost, když objevím něco nového co stojí za to, abych si to koupila znovu. Následná potíž je pak ta, že přítel je co se týká jídla konzervativní. Neříkám jak dané jídlo vařím. Výsledek mu chutná a až po snězení přichází ta chvíle na prozrazení surovin :D. Pomalu se učí jíst nové potraviny.

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 serapis10 serapis10 | 10. dubna 2016 v 22:04 | Reagovat

Poznám - to druhé je fain si spraviť doma a máš to čistejšie - stačí kúpiť nelúpaný sezam , lan a sol /najlepšia je himalájska - je tak najemno mletá , nemyslím tú komerčnú. Tie  nory mne nerobia moc dobre.

To tretie poznám tiež - to mi tiež nesedí. Ja mám histamínovú - nemôžem soju, ani pohánku, ale ani mi vôbec nechutí, to čo je v histaminovej zakázané, iba rajčiny mi trocha chýbajú.

Dobrú chuť.

Zaujíma stránka na zdravú stravu - planieta foot - strava podľa piatich elementov.
http://www.elementyzdravia.sk/clanky/

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama